سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 16366 | بازدیدهای امروز: 7| بازدیدهای دیروز: 2
درباره خودم

سمور خشک
مدیر وبلاگ : علی شیرازی[37]
نویسندگان وبلاگ :
صادق
صادق (@)[3]


وبلاگی برای هنر دوستان و هنرمندان
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
لینک های دوستان
اشتراک
 
یاهو

 

سال 86 برای تئاتر سال حضور بهرام بیضایی و حمید سمندریان بود که حال و هوای خاصی به تئاتر داد و اینکه ‏این بزرگان در سال 87 نیز می توانند نمایشی را روی صحنه بیاورند سؤالی است که برای هنرمندان تئاتر مطرح ‏است.

به گزارش خبرنگار تئاترما، در چند سال اخیر صحنه های تئاتر بدون حضور بزرگان این رشته هنری روزهای ‏خود را سپری می کرد و علاقمندان و مخاطبان تئاتر در انتظار حضور کارگردانان مطرح تئاتر در طول چند سال ‏گذشته بودند.

سال 86 این انتظار تا حد بسیار زیادی برآورده شد و حضور بهرام بیضایی بعد از 4 سال و حمید سمندریان بعد ‏از 7 سال حال و هوای خاصی به تئاتر کشور داد. روزهای سرد زمستان و رخوت تعطیلی چند ماهه تئاتر شهر و ‏تالار سنگلج با اجرای "افرا" و "ملاقات بانوی سالخورده" به پایان رسید.

تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر به ترتیب میزبان نمایش های "افرا" بهرام بیضایی و "ملاقات بانوی ‏سالخورده" حمید سمندریان شدند و مخاطبان بسیاری را بعد از ماه ها به سمت صحنه های تئاتر آوردند. اجرای ‏این دو نمایش و حضور این دو استاد بزرگ تئاتر بعد از سال ها دوری باعث شد تا نگاه بسیاری از مخاطبان ‏تئاتری که مدت ها بود در سالن های نمایش حاضر نشده بودند به این حوزه هنر جلب شود.

البته در این بین جای خالی خیلی از کارگردان های خلاق هنری هنوز خالی بود. ولی حضور بیضایی و ‏سمندریان این نوید را می داد که پای بزرگان و خلاقان عرصه تئاتر به صحنه های هنری باز شده است.

عملکرد سانسور و حذفی که باعث می شد اساتید و حرفه ای های تئاتر که برای عموم شناخته شده هستند حاضر ‏نشوند نمایش های خود را روی صحنه بیاورند موضوعی بود که باعث آزار ذهنی اکثر علاقمندان و خانواده تئاتر ‏بود. ولی اجرای "افرا" و "ملاقات بانوی سالخورده" نقطه امیدی در این جریان شد.

a

 

 سال 86 تئاتر با خاطره اجرای بیضایی و سمندریان در حال سپری شدن است ولی وقتی هر کدام از این اجراها که ‏به پایان می رسید این سؤال برایمان به وجود می آمد که آیا سال 87 نیز نظیر آنها را روی صحنه تئاتر خواهیم ‏دید؟

آیا سال 87 می تواند سال حضور چشمگیر کارگردان هایی باشد که در تئاتر حرفی برای گفتن دارند و باعث ‏می شوند که تماشاگر و علاقمند به تئاتر به صورت گسترده در سالن های تئاتری حاضر شود؟ این واقعیت را نمی ‏توان نادیده گرفت که اسم های شناخته شده و بزرگ می تواند باعث ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با تئاتر باشد.

به امید اینکه دیگر در سال 87 به مانند سال 86 حرفی از نبود کارگردانان بزرگ تئاتر به دلایل مختلف نباشیم ‏زیرا هر کدام از این هنرمندان خود علاقمند به حضور در صحنه های نمایش هستند و سالیان درازی از عمر خود ‏را صرف این هنر نموده اند.

 

x


نویسنده: علی شیرازی(دوشنبه 86/12/27 :: ساعت 1:53 صبح)

بهروز غریب پور کارگردان نمایش "کلبه عمو تم" که قرار است از 25 فروردین 87 در سالن اصلی تئاتر شهر ‏به روی صحنه رود، هدف از این اجرا را تحقق شعار "تئاتر برای همه" ذکر کرد.

غریب پور دراین باره به خبرنگار تئاترما گفت: "دعوت برای اجرا در تئاتر شهر توسط مرکز هنرهای نمایشی و ‏مجموعه تئاتر شهر بود تا بعد از اجرای موفق نمایش در تالار آوینی فرهنگسرای بهمن در سالن اصلی به روی ‏صحنه برود تا کسانی که مایل بودند از اجرا دیدن کنند ولی به خاطر دسترسی مشکل به فرهنگسرای بهمن این امر ‏میسر نشده بود به تماشای "کلبه عمو تم" بنشینند."

این کارگردان تئاتر در ادامه تصریح کرد: "هدف اصلی من از اجرا در تئاترشهر و یا هر سالن در شهر یا ‏کشورهای دیگر تحقق واقعی "تئاتر برای همه" است. من طراحی "کلبه عمو تم" را به گونه ای انجام داده ام که ‏می توان آن را در هر شهری که حتی سالن نمایش نیز ندارد به روی صحنه برد."

غریب پور درباره تغییراتی که در طراحی نمایش به لحاظ نبود وسعت صحنه تالار آوینی در سالن اصلی تئاتر ‏شهر توضیح داد: "پیشنهاد اجرا در سالن اصلی از یک ماه قبل به من داده شده بود ولی در آن زمان نپذیرفتم زیرا ‏می خواستم با امنیت خاطر به طراحی صحنه بپردازم زیرا دغدغه ام این بود که طراحی صحنه به گونه ای باشد تا ‏عظمت صحنه تالار آوینی را تداعی کند و برای کسانی که دیگر بار به تماشای نمایش می نشینند گیرایی داشته ‏باشد. به نظر خودم طراحی انجام شده برای سالن اصلی همان فضا را به وجود می آورد."

وی در پایان در خصوص اجرای "کلبه عمو تم" در شهرها و کشورهای دیگر خاطرنشان ساخت: "اگر چنین ‏برنامه ریزی برای اجرا در شهرهای کشور و حتی کشورهای خارجی وجود داشته باشد گروه تئاتری "آیرین" ‏آمادگی این اجراها را دارد. توانایی جامعه تئاتری در "کلبه عمو تم" به نمایش گذاشته شده و این نمایش می تواند ‏به عنوان یک بیانیه ایرانی برای تبعیض نژادی و پایمال شدن حقوق بشر برای جهانیان نشان داده شود. این لکه ‏باید از دامان بشریت پاک شود و هنر می تواند از طرف جامعه ایرانی منادی این پیام باشد."

‏"کلبه عمو تم" که با بازی بازیگرانی نظیر سیامک حلمی، شهین علیزاده، مینو زاهدی، نسیم ادبی، محمد ساربان، ‏نعمت اسدالهی، صنم نکو اقبال، جواد زیتونی و منوچهر علی پور در بخش چشم انداز 87 بیست و ششمین ‏جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت بعد از ایام جشنواره در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن به روی ‏صحنه رفت. این نمایش قرار است از روز یکشنبه 25 فروردین به مدت چهار هفته در سالن اصلی تئاتر شهر ‏اجرا شود.

a


نویسنده: علی شیرازی(دوشنبه 86/12/27 :: ساعت 1:20 صبح)

سالن‌های تئاتری پایتخت در سالی که سپری شد، میزبان بیش از هفتاد نمایش شدند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تئاتر شهر» با احتساب تعطیلی چهار ماهه میزبان اجرای 20 نمایش بود که از میان این نمایش‌ها، «پنجره فولاد» به کارگردانی سیدجواد هاشمی با داشتن 34 هزار و 83 تماشاگر پرمخاطب‌ترین نمایش سال جاری در این مجموعه‌ی تئاتری بوده است.

بهرام بیضایی هم با اجرای نمایش «‌افرا» در تالار وحدت که امسال میزبان پنج نمایش بود، دومین کار پرتماشاگر سال جاری است.

هر چند پیگیری خبرنگار ایسنا برای دریافت تعداد دقیق تماشاگران این نمایش بی‌نتیجه ماند، اما با احتساب ظرفیت تالار وحدت و با در نظر گرفتن پر شدن ظرفیت این تالار تا بالکن دوم نشان داد که «‌افرا» در مدت 29 اجرای خود بیش از 23 هزار تماشاگر داشته است.

حمید سمندریان هم بعد از هشت سال غیبتش در تئاتر با اجرای دوباره « ملاقات بانوی سالخورده» تماشاگران بسیاری را روانه تالار اصلی تئاتر شهر کرد.

این نمایش پس از 32 اجرای خود در این تالار 579 نفره، 16 هزار و 948 تماشاگر را میزبانی کرد.

هادی مرزبان هم با اجرای نمایش «‌لبخند باشکوه آقای گیل» که به مدت 32 شب میهمان تالار اصلی بود، 14 هزار و 275 تماشاگر را به این تالار فراخواند.

و در این میان نمایش‌هایی مانند«خانواده تت» ، «پینوکیو» و « مرغابی وحشی» دیگر نمایش‌های پرتماشاگر تئاتر شهر بوده‌اند که در تالارهایی چون «چهارسو» ،

« قشقایی» و «سایه» که ظرفیتی بین 100 تا 150 تماشاگر دارد بین سه هزار و پانصد تا چهار هزار و پانصد تماشاگر داشته‌اند.

تالار «سنگلج» نیز به دلیل تعمیرات چند ماهه خود تنها توانست 6 نمایش را میزبانی کند که از این میان، بالاترین آمار تماشاگران را نمایش «‌رویاهای رام نشده» به کارگردانی سیاوش تهمورث از آن خود کرد.

این نمایش در مدت 30 اجرا توانست بیش از چهار هزار و 850 تماشاگر را روی صندلی‌های تالار سنگلج بنشاند.

در این میان تالارهای «مولوی» و «هنر» برنامه روتین خود را در سال 86 ادامه دادند.

تالار مولوی در طول سال جاری 30 نمایش را میزبانی کرد که از این میان نمایش‌ها « یک سمفونی ناکوک»‌ به کارگردانی آتیلا پسیانی و «‌کوارتت» به کارگردانی امیررضا کوهستانی بیشترین تعداد تماشاگران را از آن خود کردند.

«‌یک سمفونی ناکوک» در مدت 24 اجرا چهار هزار و 666 تماشاگر را جذب تالار مولوی کرد. «‌کوآرتت» هم با یک اجرا کمتر، پذیرای چهار هزار و 170 تماشاگر شد. پس از این دو نمایش «آنتیگونه در نیویورک» به کارگردانی هما روستا با حدود سه هزار تماشاگر، دیگر نمایش پرتماشاگر این تالار بوده است.

اما تالار «هنر» شاهد اجرای 16 نمایش کودک و نوجوان بود که در این میان نمایش‌های «مش مش قلی خان»، «یه مردی بود علی قلی» و «سارا و لوبیای سحر‌آمیز» به ترتیب با پنج هزار و 842 ، پنج هزار و 422 و پنج هزار و 142 تماشاگر پر مخاطب‌ترین نمایش‌های این تالار بودند.

بنا بر این گزارش، اوایل سال جاری حسین پارسایی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: از این پس تمام نمایش‌های سالن‌های زیر پوشش مرکز هنرهای نمایشی از بلیت شرایطی برخوردار می‌شوند، به این صورت که روابط عمومی مرکزهنرهای نمایشی از طریق رایزنی با روابط عمومی دیگر ارگان‌ها و مراکز، تعدادی بلیت را با تخفیف‌های ویژه در اختیار آنان قرار دهد تا از این راه تماشاگران بیشتری جذب سالن‌های تئاتر شوند.

حسین پارسایی اعلام کرد: این طرح تمام تالارها را بدون در نظر گرفتن تعداد ظرفیت و همین طور تعریف سالن در بر می‌گیرد.

این در حالی بود که همان زمان تعدادی از کارگردان‌های تئاتر که نمایش‌هایشان بر صحنه بود، همچون مائده طهماسبی، هما روستا، علی‌اصغر دشتی و ... از اجرای این طرح اظهار بی‌اطلاعی کردند.

نمایش‌های «ملاقات بانوی سالخورده» و « افرا» که در دو تالار اصلی و وحدت اجرا شده بودند، از بلیت‌های سفارشی استفاده نکردند و تنها دو اجرای ویژه برای خانه تئاتر و دانشجویان تئاتر داشتند.

گفتنی است: آمار تماشاگران که در بالا ذکر شد، براساس بلیت‌های خریداری شده نیست. بلکه تعداد خام تماشاگران اعم از میهمان و آنهایی که بلیت خریداری کرده‌اند شامل می‌شود و از سوی روابط عمومی‌های تالارهای مربوطه در اختیار ایسنا قرار گرفته است. 

 

a


نویسنده: علی شیرازی(دوشنبه 86/12/27 :: ساعت 1:8 صبح)

 

رضا ناجی عضو افتخاری انجمن بازیگران سینمای ایران شد

خبرگزاری فارس: رضا ناجی برنده جایزه خرس نقره‌ایی جشنواره برلین به عضویت افتخاری انجمن بازیگران سینمای ایران درآمد.

 به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، انجمن بازیگران سینمای ایران طی مراسمی که امشب در خانه سینما برگزار شد از رضا ناجی تقدیر کرد.
در این مراسم ناجی پس از دریافت لوح تقدیر و سپاس خانه سینما از داوود رشیدی گفت: قبل از هرچیز دست ابراهیم‌ آبادی را می‌بوسم چون بازیگری را او به من یاد داد. همچنین از علی نصیریان و جمشید مشایخی تشکر می‌کنم که در مصاحبه‌هایشان به من تبریک گفتند.
وی ادامه داد: از بزرگ‌بانوی سینمای ایران فاطمه معتمدآریا و عزت‌الله انتظامی تشکر می‌کنم که طی تماسی به من تبریک گفتند.
رضا ناجی با اشاره به دریافت جایزه‌اش از جشنواره برلین گفت: پیش از سفرم به برلین با خسرو معصومی درباره اینکه رقبای من هر کدام دو اسکار گرفته‌اند صحبت می‌کردیم که من گفتم توکلم به خدا است و اگر انتخاب شدم باعث افتخار من است ولی به‌خاطره جایزه به آلمان نمی‌روم.
وی افزود: همچنین به معصومی گفتم هرچه خدا بخواهد همان می‌شود و هر کسی که جایزه بگیرد به او تبریک می‌گویم.
برنده جایزه خرس نقره‌ای ضمن تشکر از مجید مجیدی گفت: من یک بازیگری بومی بودم که مجیدی سال 75 من را در تبریز کشف کرد و به سینمای ایران و جهان معرفی کرد که این قسمت من بود.
براساس این گزارش رضا ناجی با بیان این مطلب که فیلم‌های رقبای خود را در جشنواره برلین دیده گفت: هنگام تماشای فیلم یکی از رقبایم مجیدی به من گفت اگر این سرمایه‌ای که خرج این فیلم شد به من بدهند می‌توانم سه فیلم با آن بسازم.
ناجی افزود: بازیگران سینمای ما شاهکار هستند و وقتی که فیلم رقیبم را دیدم فکر کردم که در فیلم او هیچ خبری از هنر نیست و بازی او در مقابل بازی من عددی نیست و من مثل آسپرین آن‌ را بالا انداختم.
وی همچنین گفت:‌ وقتی که فیلم رقیب دیگرم بِن‌تینزلی را دیدم فهمیدم که آنها نیز عددی نیست و اگر فیلم‌های ما آن‌طرف آب برود مشخص می‌شود که یک شاهکار است.
ناجی در مورد دیگر رقیب خود دَنیل دی‌لیز گفت: من 19 رقیب سوپراستار داشتم که دی‌لیز یکی از آنها بود و به عنوان قصاب آمریکایی مشهور است. فیلم او را هم که دیدم متوجه شدم که بازی او هم در مقابل بازی من عددی نیست.
وی درباره داوران جشنواره برلین گفت: جشنواره برلین برخلاف جشنواره ما که 30 سیمرغ دارد 7 جایزه بیشتر نداشت. که یک جایزه طلایی و 6 جایزه نقره‌ای داشت.
هیئت داوران از بازی من خوششان آمد و برای من افتخاری است که این جایزه را برای کشور عزیزم گرفتم. این جایزه متعلق به من نیست بلکه متعلق به همه شما است.
بازیگر فیلم «آواز گنجشک‌ها» با اشاره به پیشینه بازیگری خود گفت:‌من از تئاتر به سینما آمدم و از سال 47 در تئاتر کار کردم و سال 75 مجیدی من را از بین 2 هزار و 500 نفر انتخاب کرد.
وی درباره رسیدن خود به نقش کریم گفت:‌ ما در تئاتر نمایشنامه‌ را به طور کامل می‌خواندیم و مال خود می‌کنیم من در این فیلم نیز دیگر رضا ناجی نبودم و در قالب آن شخصیت قرار می‌گرفتم.
وی ادامه داد: من کارمند هوایی بودم و هرگز شغل کارگری نداشتم اما طوری نقش کریم را بازی کردم که بیننده باور کند من یک کارگر هستم.
وی در انتها مردم آلمان را مردمی هنردوست و مهمان‌نواز خواند که به‌طور کامل مفاهیم فیلم را دریافت کرده‌اند.

 

 

naji


نویسنده: علی شیرازی(پنج شنبه 86/12/23 :: ساعت 12:48 صبح)

دو فیلم کوتاه ایرانی در دو جشنواره آسیایی

دو فیلم کوتاه «آستان» ساخته «فرشید آذری» و «من بر زمین سنگین شدم» به کارگردانی «طاهره حسن‌زاده» و تهیه‌کنندگی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در بخش مسابقه بین‌الملل دو جشنواره آسیایی به نمایش درخواهند ‌آمد.

فیلم «آستان» در بخش مسابقه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور که طی روزهای 16 تا 26 فروردین ماه 1387، در این کشور برپا می‌گردد، روی پرده خواهدرفت.

فیلم «من بر زمین سنگین شدم» نیز در بخش مسابقه بین‌الملل دهمین جشنواره فیلم زنان سئول پذیرفته شده‌است. این جشنواره، طی روزهای 22 تا 30 فروردین ماه 1387، در کشور کره جنوبی برگزار خواهد شد و نوزده فیلمساز از کشورهای مختلف آسیایی، برای کسب جایزه بزرگ ده‌هزار دلاری جشنواره،‌ به رقابت با هم خواهند پرداخت.

فرزین طاهری دبیر جشنواره‌ی فیلم و عکس دانشجویی شد

فرزین طاهری طی حکم مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سمت دبیری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویان ایران منصوب شد.

این جشنواره پس از 4 دوره، در دوره پنجم به صورت بین‌المللی برگزار شد و اکنون ششمین دوره فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ایمانی خوشخو به تماشای «کلبه عمو تم» رفت

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش «کلبه عمو تُم» به کارگردانی بهروز غریب‌پور در فرهنگسرای بهمن نشست.

دکتر محمدحسین ایمانی سه‌شنبه 21 اسفندماه در تالار شهید آوینی به تماشای «کلبه عمو تُم» نشست و پس از نمایش از بهروز غریب‌پور و عوامل این نمایش قدردانی کرد.

معاون امور هنری وزارت ارشاد همچنین در چند روز اخیر از نمایش‌های «ملاقات بانوین سالخورده» به کارگردانی حمید سمندریان در سالن اصلی تئاترشهر و نمایش «دروازه ساعات» به کارگردانی سیدجواد هاشمی در مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی در برج آزادی دیدن کرد.

ایمانی ضمن اظهار خرسندی از اجرای نمایش‌ها در نقاط مختلف شهر گفت: خوشبختانه نمایش‌هایی در نقاط مختلف شهر تهران در جنوب، غرب و مرکز شهر در فرهنگسرای بهمن، مجموعه انقلاب اسلامی و تئاترشهر اجرا شد که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. این اتفاق خوشایندی است که اجرای نمایش‌ها در سالن‌های مختلف شهر باشد و امیدواریم این حرکت تداوم یابد.

وی افزود: حضور کارگردانان حرفه‌ای و اجرای نمایش‌هایی با مضامین متنوع در مدت اخیر و استقبال مخاطبان اتفاق خوشایندی در پایان سال جاری است که نوید سالی پویاتر و فعال‌تر را برای تئاتر کشور می‌دهد.

رییس مرکز هنرهای نمایشی به خانواده تئاتر پیام داد

حسین پارسایی رییس مرکز هنرهای نمایشی با انتشار پیامی، پیشاپیش فرارسیدن نوروز 1387 باستانی را به هنرمندان و خانواده بزرگ تئاترکشور تبریک گفت.

متن کامل این پیام به این شرح است: "یک‌سال دیگر هم گذشت؛ سخت و آسانش در هم بود! و رویاهایمان چه بلند و سالمان پرخطر بود! نیمه راه را پرامید و شتاب آمدم؛ نیمه دوم راه را اما ... مادرم نبود که دعایش بدرقه راهم باشد.

هنوز هم واهمه دارم که این‌بار بی‌حضور سبز او سال را تحویل کنم... خدایش بیامرزد. مادرم و دیگرانی از جنس او را در سالی که گذشت جا گذاشتیم. آن‌ها دیگر، در ادامه راه با ما نبودند. حالا ما مانده‌ایم و زندگی و یاران صحنه‌ای. و صدایی که مدام می‌گوید: خدا کند سال نو، سال تحقق رویاهای شیرین تئاتر باشد. ما باشیم و شما، همه ما بار دیگر در بهاری آرام و دلپذیر. دوستدار همه شما حسین پارسایی."

«مروارید شوم» در سینما تک سپیده

فیلم سینمایی «مروارید شوم» اثر «امیلیو فرناندز» ساعت 18 یکشنبه، 26 اسفند، در سینما سپیده روی پرده می‌رود.

«جان اشتاین بک» فیلم‌نامه این فیلم را بر مبنای رمانی به همین نام از خودش به همراه کارگردان فیلم و «جک واگز» نوشته است.

«پدر و آرماندز» و «آریا النا مارکز» از بازیگران این فیلم هستند. «مروارید شوم» داستان یک ماهیگیر مکزیکی است که مرواریدی از دریا پیدا می‌کند و به همین خاطر زندگی او و خانواده‌اش دستخوش تغییرات زیاد و البته ناگواری می‌شود و ... این فیلم محصول مشترک 1947 مکزیک و آمریکا بوده و به طریقه سیاه و سفید ساخته شده است.

گفتنی است که نسخه 35 میلی‌متری «مروارید شوم» با دوبله فارسی‌، زمان یادشده در سینماتک سپیده واقع در تقاطع خیابان‌های وصال شیرازی و انقلاب به نمایش گذاشته می‌شود.

انتظارات بنیانیان از جشنواره تولیدات حوزه هنری

بنیانیان انتظارات خود را از دومین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری اعلام کرد.

حسن بنیانیان رییس حوزه هنری، طی نامه‌ای انتظارات خود را در مورد برگزاری دومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری از مدیر جشنواره‌های سراسری این مرکز اعلام کرد.

بنیانیان در این نامه از مجید مصلحی، مدیر جشنواره‌های سراسری مراکز استانی حوزه هنری، خواسته است تا با سیاست‌گذاری و بسیج امکانات نیروی انسانی دومین جشنواره آثار و تولیدت این مرکز را با کیفیتی بیش از پیش برگزار کند.

وی در هشت بند انتظارات خود را از دومین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری اعلام کرده است که از آن‌ها می‌توان به شناسایی و جذب هنرمندان جوان در مناطق مختلف کشور و معرفی آن‌ها به واحدهای تخصصی ستادی، فراهم‌آوردن زمینه انتقال نوآوری و خلاقیت هنری مراکز استان‌ها به یکدیگر و تقدیر از هنرمندان پیشکسوت و ادامه سنت حسنه پاسداشت فرزانگان اشاره کرد.

بنیانیان در ادامه ارایه محصولات فرهنگی و هنری مراکز استانی در بستری مناسب و ایجاد شرایط لازم برای شیوه‌های جدید داوری و ارزیابی آثار را به عنوان انتظارات دیگر خود از دومین جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری بیان کرده است.

وی در پایان این برنامه برای همکاری، کارشناسان و مدیران ستادی آرزوی موفقیت کرده و آورده است: امید است شاهد فعالیتی خلاق و اثرگذار در عرصه هنر و ایجاد فضایی شاداب و ماندگار برای هنرمندان و مخاطبین در ایام برگزاری جشنواره باشیم.

نخستین دوره این جشنواره سال گذشته به دبیری سید مهدی سیدین‌نیا در اصفهان برگزار شد و دومین دوره آن قرار است سال آینده به دبیری احمد مرتضایی‌فرد در شیراز برگزار شود.

 سینماهای چهار مرکز استان بازسازی می‌شوند

رییس سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری از بازسازی سینماهای شیراز، اهواز، سنندج و بیرجند در سال آینده خبر داد.

سید حسین حقگو، رییس سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری با اعلام این خبر گفت: سینماهای قیام شیراز، بهمن اهواز، قدس بیرجند و بهمن سنندج درسال آینده بازسازی می‌شوند.

وی افزود: بدون شک یک بخش مشکلات سینما به وضعیت سالن‌های سینما برمی‌گردد؛ بنابراین حوزه هنری مصمم است با بهبود و حتا ساخت سالن‌های سینما به سینمای کشور یاری برساند.

او درباره سینماهایی که در سال جاری و به همت حوزه هنری بازسازی شدند، گفت: در سال 86 سینماهای آزادی، فردوسی و پیام تهران، سپهرساری، قدس، همدان، بهمن کاشان، سپاهان اصفهان، استقلال زنجان، بهمن شهرکرد، بهمن گرگان را بازسازی کردیم و در قزوین سینما بهمن را افتتاح کردیم.

سیدحسین حقگو درباره سایر برنامه‌های حوزه هنری برای احیای سینماهای کشور نیز اظهار کرد: بازسازی سینماهای شاهد تهران، فرهنگ‌ ساری، فلسطین همدان، بهمن ملایر، استقلال، خرم‌آباد، آفریقا اهواز، بهمن آزادشهر مراحل مطالعاتی را طی می‌کند تا در سال 87 انجام شوند.

رییس سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری همچنین ادامه داد: تصمیم داریم در شرق تهران سینمایی در حد سینما آزادی دایر کنیم و همین‌طور، سینما سعدی شیراز را شبیه سینما آزادی تهران بسازیم و که تمام نقشه‌های مربوطه نیز حاضر شده است.

وی تأکید کرد: کشور حداقل به 1000 تا 1500 سالن سینما احتیاج دارد تا تولیدات سینما ما بتواند به نحو مطلوب اکران شود و شوق تولید در وجود کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها به وجود آید و حفظ شود




نویسنده: علی شیرازی(پنج شنبه 86/12/23 :: ساعت 12:43 صبح)

مجموعه "کمدی کلاسیک"، "نوروزنامه 87"، "تئاترهای تلویزیونی"، "سکوی افتخار" و ... در ایام نوروز از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمدین‌های مشهور دنیا در مجموعه "کمدی کلاسیک" معرفی شده و ساختار و محتوای کمدی آنها بررسی می‌شود. هر قسمت از این برنامه اختصاص به یکی از آثار آنها دارد.

ـ "نوروزنامه 87" عنوان برنامه‌ای از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که به مدت 250 دقیقه هنگام تحویل سال از این شبکه روی آنتن می‌رود. ارتباط مستقیم با کربلا، گزارش مستقیم از حرم امام رضا (ع)، پخش فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، شعرخوانی و ... از بخش‌های مختلف برنامه است.

ـ برنامه "ایرانی، نوروز است" آیین‌های نوروزی را از جنبه‌های فلسفی، ادبی، فنی، علمی و کاربردی بررسی می‌کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی حمیدرضا اردلان و فتح‌اله حداد تهیه می‌شود.

ـ 13 مستند خارجی همچون رخنه در اسرار، فناوری پیشرفته، استادان نوگرا، گزارش پزشکی، زمین سوخته، فضا، یافته‌ها و ... در ایام نوروز از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

ـ در ایام نوروز در برنامه مستند چهار نیز به تهیه‌کنندگی محمد حمیدی‌مقدم مستندهایی همچون رودخانه کنگو، مورچه‌های قرمز، هفت رخ فرخ ایران، راز آفرینش، یوهان کرایف، زیدان، بازماندگان، آرتور سی‌کلارک و ... پخش می‌شود.

ـ تئاترهای تلویزیونی همچون کمدی شام آخر، دشمن مردم، مکبث، هملت، جولیوس سزار، صدای انسانی، تیمون آتنی و ... در ایام نوروز از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

ـ برنامه "جهان در سال 86" کاری از گروه سیاسی شبکه چهار در ایام نوروز است که به مهترین رویدادهای ایران و جهان در سال 86 همچون تحولات هسته‌ای، خاورمیانه و ... می‌پردازد.

ـ برنامه "سکوی افتخار" در ایام نوروز مضامینی چون استخراج، چگونگی اکتشاف و دستاوردهای شرکت نفت را مورد توجه قرار می‌دهد.

ـ مستند "پارسا درایا" در چهار قسمت 28 دقیقه‌ای در ایام نوروز به معرفی خلیج فارس می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی شهرام درخشان تهیه می‌شود.

ـ مستند "درختان دیر زیست" در هفت قسمت 28 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی سیروس حصاری به موضوعاتی چون استفاده از درختان در طول تاریخ، درختان ماندگار، نوادگان درختان دیرزیست و ... می‌پردازد.




نویسنده: علی شیرازی(چهارشنبه 86/12/22 :: ساعت 1:14 صبح)

 

 

برنامه‌های نوروزی رادیو گفتگو اعلام شد

رادیو گفتگو با ویژه برنامه‌های سال نو، فرهنگ نوروزی، تاریخچه، سنن و آداب ویژه سال نو را با رویکرد تفصیلی، تفسیری و علمی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم پورحسن مسئول سیاست‌گذاری رادیو گفتگو درباره برنامه‌های نوروزی این شبکه گفت: "گفتگوهای ویژه آیین و فرهنگ ایران باستان، "نوروز ایرانی" و نمایش‌های ویژه نوروز از برنامه‌های این شبکه جهت تحلیل و بررسی عید باستانی نوروز و ایجاد اوقات خوش برای تمام ایرانیان است."

وی در ادامه با اشاره به اینکه در برنامه "نوروز ایرانی"، با گروه‌های مختلف جامعه هنری و ادبی درباره عید گفتگو شده، اظهار داشت: "در این برنامه کارشناسانی چون گلناز بهروزنیا، دکترمحمد رضا ترکی و دکتر محمد تقی رهنمایی حضور دارند."

مسئول سیاست‌گذاری رادیو گفتگو، نوروز در ادبیات و بررسی آیین و فرهنگ ایران را از بخش‌های ویژه گفتگوهای آیین و فرهنگ ایران باستان با حضور کارشناسان ذکر کرد و افزود: "با ارائه چنین برنامه‌هایی آداب و رسوم نوروزی را تحلیل و آداب و آیین‌های فراموش شده ایرانی را به مخاطبان علاقه‌مند به تاریخ ایران باستان معرفی می‌کنیم."

وی در پایان به نمایش‌های نوروزی این شبکه رادیویی اشاره و خاطرنشان ساخت: "نمایش‌هایی با مضامین اجتماعی از نمایشنامه‌نویسان برتر ایران و جهان به عنوان دیگر ویژه برنامه‌های این شبکه رادیویی از اول تا شانزدهم فروردین ماه هر شب از ساعت 23:30 برای علاقه‌مندان به هنر تئاتر پخش می‌شود."

 

 

 

 




نویسنده: علی شیرازی(چهارشنبه 86/12/22 :: ساعت 1:10 صبح)

 


 

فیلم «1408» ساخته مایکل هافستروم که اثری در ژانر وحشت است، اواخر هفته جاری در سینماهای تهران به روی پرده می‌رود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این فیلم به صورت تک سئانس در سینماهای فرهنگ و سپیده تهران با صدای اصلی دالبی سراند و زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آید.

جک انسولین نویسنده معروف رمان‌های وحشت برای درک اسرار یک اتاق از هتلی به نام « دلفین»، علی‌رغم مخالفت‌های شدید مدیر هتل تصمیم می‌گیرد شبی را در اتاق 1408 بگذارند، اما قوانین این اتاق، تابع شرایط معمول نیست.

 آخرین برنامه نمایش سینما تک در سال

آخرین برنامه از دوره سه ماهه سی و هفتم سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران ( زمستان 86) با 3 فیلم مستند برگزار می‌شود.

آخرین روز از نمایش فیلم‌های دوره سه ماهه سی و هفتم ( زمستان 86) سینم تک موزه هنرهای معاصر تهران در بخش سینمای مستند روز پنج‌شنبه 23 اسفند ماه 86 ساعت 16 فیلم‌های «اینانا» به کارگردانی سودابه مجاوری محصول سال 1384 به مدت 30 دقیقه، « ترانه اندوهگین کوهستان» به کارگردانی حامد خسروی محصول سال 1386 به مدت 30 دقیقه و فیلم « روزهفتم» به کارگردانی آرش رییسیان محصول سال 1386 به مدت 45 دقیقه به نمایش در می‌آید.

فیلم مستند « اینانا» در مورد ایزد بانوی زار پیش از میلاد، نماد حیات و باروری است.

این مستند با ساختاری اپیزودیک، نشانه‌های نمادین آیین‌های زنانه را دنبال می‌کند. فیلم « ترانه اندوهگین کوهستان» داستان زندگی و مصائب جانبازان مغز و اعصاب هشت سال جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد.

فیلم « روز هفتم» از جهانی سراسر سپید طی هفت روز آفرینش ، دنیایی از خط و رنگ خلق می‌شود. هر روز پدیده‌یی در جهان آفریده می‌شود و نظاره‌گران این آفرینش به پرسش با خالقان آن می‌پردازند تا جایی که به اعتراض می‌انجامد. ولی آفرینش ادامه می‌یابد و دنیایی از خط و رنگ خلق می‌شود.

فراخوان مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی برای کودکان

فراخوان دومین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان منتشر شد.

در این فراخوان از تمامی فیلمنامه‌نویسان حوزه کودک و نوجوان دعوت شده است، آثار بلند و کوتاه خود را در این مسابقه که در سه رشته پویانمایی، انیمیشن‌، داستانی و مستند برگزار می‌شود، شرکت دهند.

هر فیلمنامه‌نویس براساس این فراخوان می‌تواند دو فیلم‌نامه خود را همراه با فرم درخواست شرکت در مسابقه در 3 نسخه تا روز 31 خرداد سال 1387 به دبیرخانه مسابقه واقع در تهران خیابان دکتر بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی شماره 24 کد پستی 1511647416 امور سینمایی کانون ارسال کند.

 

اعلام زمان بازبینی جشنواره‌ی تئاتر تک

نمایش‌های تهرانی متقاضی شرکت در چهارمین جشنواره سراسری تئاتر تک روزهای شنبه و یکشنبه 25 و 26 اسفند ماه در تالارهای ماه و مهر حوزه هنری مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌گیرند.

«‌مریم معترف»‌، « محمود صابری» و « جواد منظوفی نیا» نمایش‌های تهرانی منتخب شرکت در این دوره از جشنواره را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

گفتنی است از تهران 37 نمایش و از شهرستان‌ها 57 نمایش متقاضی حضور در این دوره از جشنواره هستند.

همچنین فریبرز شیرینی، حسین علی شوندی و عبدالرضا حیاتی اثار شهرستانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

چهارمین جشنواره سراسری تئاتر تک از 25 فروردین ماه سال 87 در شهر اهواز برپا می‌شود.

در میان ابرها درحوزه هنری

فیلم سینمایی در میان ابرها ساخته روح‌ا ... حجازی برای نخستین بار پس از جشنواره فیلم فجر در حوزه هنری استان تهران به نمایش در می‌آید.

نمایش فیلم « در میان ابرها» ساعت 15 روز سه‌شنبه 21 اسفند ماه در محل حوزه هنری استان تهران واقع در خیابان شهید احمد قصیر ( بخارست)، کوچه دوازدهم، پلاک 28 انجام می‌شود.

جشنواره‌ی استانی فیلم هفت تمام می‌شود

نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه هفت که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی غرب تهران برگزار شده بود، در روز 22 اسفند ماه جاری به کار خود پایان می‌دهد.

در این جشنواره اثار منتخب در چهار رشته داستانی ، مستند ، پویانمایی و نماهنگ و در بخش آزاد و ویژه « اتحاد ملی وانسجام اسلامی» به نمایش درخواهند ‌آمد.

از میان 2000 اثر راه یافته به جشنواره، هیات داوران به نفرات اول تا سوم هر رشته جوایز نفیسی اهداء خواهند کرد.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز در تاریخ 22 اسفند ماه در فرهنگسرای ابن سینا به نشانی: شهرک قدس، فاز یک، خ ایران زمین شمالی، روب روی پارک خوردین، از ساعت 9 الی 12 برگزار خواهد شد.

 گزارشی از تولیدات انجمن سینمای جوان

152 عنوان فیلم انجمن سینمای جوان ایران در مرحله تولید قرار دارد.

روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران طی گزارشی با اشاره به فیلم‌های در دست تولید مراکز سینمای جوان در سال‌جاری عنوان کرد: 152 عنوان فیلم از محصولات ستاد مرکزی ودفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در حال حاضر مراحل تولید را پشت سر می‌گذارند و به زودی آماده نمایش می‌شوند.

در این گزارش عنوان شد: تهیه اثار در دست تولید انجمن سینمای جوانان ایران علاوه بر ستاد مرکزی انجمن توسط دفاتر سینمای جوان در شهرهای ساری، گناباد، شاهرود، تربیت حیدریه، قزوین، کرمانشاه، بندرعباس، نیشابور، گرگان، کاشان، آبادان، رشت، برازجان، قم، مشهد، تهران، شهر کرد، کرمان، رودبار، لاهیجان، اهواز، سنندج‌، ملایر، اردبیل، اصفهان، تالش، خرم‌آباد، بم ، زنجان، کرج، یاسوج، رفسنجان و تبریز صورت می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، فیلم‌های در دست تولید در قالب‌های داستانی، مستند، مستند داستانی، نماهنگ و انیمی شن تولید می‌شوند. 93 عنوان فیلم در قالب داستانی، 39 عنوان مستندف 11 عنوان انیمیشن و بقیه مستند و د استانی هستند.

مضامین این فیلم‌ها شامل، مضامین مذهبی، فولکلور- آیین، تناریخی فرهنگی، اجتماعی، طنز، دفاع مقدس، فلسطین، ورزشی، بهزیستی، صوانح و موضوع نفت است.

«مخالف‌خوانی» در سالن سینما حقیقت

در آخرین برنامه سال 86 کانون فیلم سینما حقیقت «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»، فیلم مستند بلند «مخالف‌خوانی» به کارگردانی دبی ملنیک و ریک کین که مستندی بر علیه «مایکل مور» فیلمساز مشهور و جنجالی آمریکایی است، به نمایش عمومی درخواهد آمد.

این فیلم به مدت زمان 96 دقیقه که تولید سال 2007 کشور هلند است، طی دو سئانس بعدازظهر (18-16 و 20-18) عصر چهارشنبه 22 اسفندماه 1386 در سالن سینما حقیقت این «مرکز» روی پرده خواهدرفت.

«مخالف‌خوانی» مستندی است که به دنبال تفکیک واقعیت از افسانه بوده و «مایکل مور» را در توری که برای نمایش فیلم فارنهایت 9/11 برپا کرده، دنبال می‌کند و نیم نگاهی هم به فضای سیاسی ایالات متحده آمریکا دارد که باعث شده تا «مور» از یک فیلمساز، به نماد چپ سیاسی این کشور تبدیل شود.




نویسنده: علی شیرازی(سه شنبه 86/12/21 :: ساعت 4:35 صبح)

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی شبکه تهران، گروه فرهنگ و معارف ویژه برنامه «بهارستان» را به
تهیه کنندگی «علیرضاهنرمند» در 17 قسمت 3 دقیقه‌ای تهیه می‌کند.این برنامه با حضور کارشناسانی چون شهاب مرادی و ... به موضوعات متنوعی چون آداب معاشرت، صله رحم، دیدو بازدید، اخلاق درخانواده، خوشرویی و.... به مدت 30 دقیقه می‌پردازد.
همچنین برنامه‌های «تانیایش» و سخنرانی مذهبی در ایام نوروز بصورت ویژه پخش می‌شود.
گروه سیاسی ویژه برنامه «جهان 86» را در ایام نوروز در دو بخش صبح و عصر به تعداد 26 برنامه 15 دقیقه‌ای پخش می‌کند، سه برنامه اختصاص به رویدادهای داخلی ایران دارد و درباره مسائل داخلی، روابط بین الملل، سیاست خارجی و دستاوردهای هسته‌ای ایران است و 23 برنامه دیگر به مسائل و رویدادهای 23 کشور جهان در زمینه تحولات جغرافیایی، سیاسی، ساختار نظام و معرفی یکی از شخصیت‌های سیاسی اثر گذار در سال 86 می‌پردازد.
کشورهای لبنان،فلسطین، سوریه، افغانستان، عراق، پاکستان،عربستان، ترکیه، روسیه، چین، آمریکا، مصر و ونزوئلا و... از جمله کشورهایی هستند که در بخش رویدادهای خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرند.تهیه کننده این برنامه سید مهدی حسینی است.
گروه فرهنگی اجتماعی ویژه برنامه ای باموضوع بهار با نام «روزهای همیشه نو» در 17 برنامه 40 دقیقه‌ای تهیه کرده است،این برنامه شب قبل از سال تحویل با اجرای سید علی موسوی گرمارودی پخش می‌شود. در ابتدای برنامه که با خواندن شعر آغاز می‌شود، راجع
به شعرای مطزح ایرانی چون منوچهری، سهراب سپهری و.... صحبت می‌شودو همچنین اشعاری در قالب طنز خوانده می‌شود، درادامه برنامه موسیقی‌های بهارانه متنوعی با توجه به حال و هوای برنامه پخش می‌شود.این برنامه از دو بخش اصلی تشکیل شده است، در بخش اول اساتید مطرحی چون بلوک باشی درباره جشن آبریزان، فاطمی‌نیا درمورد نوروز از دیدگاه اسلام و خرمشاهی درباره نوروز از نگاه حافظ، نوروز در شعر حافظ، نوروز در کشورهای فارسی زبان و...سخن می‌گویند.
در بخش دیگر برنامه که در فضای متفاوتی از بخش اول است، مصاحبه‌هایی با هنرمندانی چون آیدین آغداشلو، ساعد باقری و...درباره نوروز صورت گرفته که پخش می‌شود.تهیه کننده این برنامه یوسف مناجاتی است.کار نگارش وتحقیق آن را سید علی موسوی گرمارودی انجامداده است.
همچنین گروه اجتماعی در ایام نوروز جنگ خودمونی را بصورت ویژه و با آیتم‌های متنوعی چون نوروز باستانی، هفته وحدت و.... پخش می‌کندو از میان برنامه‌های روتین شبکه فقط برنامه در شهردر دو بخش12 دقیقه‌ای رویدادهای شهر تهران را در ایام نوروز با فاصله زمانی
کوتاهی از وقوع حادثه پخش می‌کند. تهیه‌کنندگی در شهر را جواد حدادی بعهده دارد.
ویژه برنامه سال تحویل که کاری از گروه ورزش و تفریحات سالم است به تهیه کنندگی محمد قنبری و اجرای رضا رشیدپور و محمود
شهریاری به صورت زنده از 6 صبح الی 1بعد از ظهر پخش می‌شود.این ویژه برنامه از بخش‌های جالب و متنوعی تشکیل شده است، در بخش مسابقه پیامک جوایز بسیار نفیسی بعنوان عیدی شبکه تهران به بینندگان اهدا می‌شود، همچنین برنامه‌های ورزش از نگاه پنج ،مسابقه‌های ردپا و پشت خط درایام نوروزبصورت ویژه پخش می‌شوند.
گروه کودک ونوجوان نیز در ایام نوروز 15فیلم سینمایی ویژه کودک ونوجوان را در قالب تماشاخانه پخش می‌کند،برنامه رنگین کمان بصورت تولیدی 75دقیقه هر روز باموضوعاتی چون عمو نوروزاومده، آی قصه قصه عید و پنیر و پسته،بچه‌ها بیاین عیدی می‌دن، سبزها سبز می‌شن و......و کارتون‌های جدید میهمان خانه‌ها می‌شود، همچنین سریال شرلوک هلمز هر روز به مدت 30 دقیقه از گروه کودک و نوجوان پخش می‌شود.




نویسنده: علی شیرازی(سه شنبه 86/12/21 :: ساعت 3:58 صبح)

 

آمار تماشاگران نمایش‌های روی صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاترشهر اعلام شد.‏
به گزارش دریافتی سایت ایران‌تئاتر از روابط عمومی مجموعه تئاترشهر نمایش "ملاقات بانوی سالخورده" حمید سمندریان که اجرای ‏خود را از 18 دی‌ماه در تالار اصلی آغاز کرده تاکنون با مجموع 28 اجرا میزبان 13هزار و 43 تماشاگر بوده است.‏
نمایش "امپراتور و آنجلو" امیر دژاکام هم که اجرای خود را از 29 بهمن در تالار چهارسو آغاز کرده تا به امروز با 5 اجرا 204 ‏تماشاگر داشته است.‏
‏"سه‌گانه میتراس" عنوان دیگر نمایشی است که به کارگردانی امیر دژاکام این روزها هم‌زمان با اجرای نمایش "امپراتور و آنجلو" روی ‏صحنه است. این نمایش تاکنون با 6 اجرا پذیرای 275 تماشاگر بوده است.‏
نمایش "تهرن" محمود استادمحمد نیز که از 28 بهمن‌ماه در تالار قشقایی روی صحنه رفته تا به امروز میزبان 461 تماشاگر با مجموع 6 ‏اجرا بوده است.‏
نمایش "خنجره‌ها" امیر آتشانی هم که از 26 بهمن در کارگاه نمایش روی صحنه رفته با 7 اجرا 180 تماشاگر داشته است. ‏
تاتر شهر


نویسنده: علی شیرازی(پنج شنبه 86/12/16 :: ساعت 1:41 صبح)

   1   2      >
لیست کل یادداشت های این وبلاگ