سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 16395 | بازدیدهای امروز: 1| بازدیدهای دیروز: 14
درباره خودم

سمور خشک
مدیر وبلاگ : علی شیرازی[37]
نویسندگان وبلاگ :
صادق
صادق (@)[3]


وبلاگی برای هنر دوستان و هنرمندان
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
لینک های دوستان
اشتراک
 
یاهو

 

سال 86 برای تئاتر سال حضور بهرام بیضایی و حمید سمندریان بود که حال و هوای خاصی به تئاتر داد و اینکه ‏این بزرگان در سال 87 نیز می توانند نمایشی را روی صحنه بیاورند سؤالی است که برای هنرمندان تئاتر مطرح ‏است.

به گزارش خبرنگار تئاترما، در چند سال اخیر صحنه های تئاتر بدون حضور بزرگان این رشته هنری روزهای ‏خود را سپری می کرد و علاقمندان و مخاطبان تئاتر در انتظار حضور کارگردانان مطرح تئاتر در طول چند سال ‏گذشته بودند.

سال 86 این انتظار تا حد بسیار زیادی برآورده شد و حضور بهرام بیضایی بعد از 4 سال و حمید سمندریان بعد ‏از 7 سال حال و هوای خاصی به تئاتر کشور داد. روزهای سرد زمستان و رخوت تعطیلی چند ماهه تئاتر شهر و ‏تالار سنگلج با اجرای "افرا" و "ملاقات بانوی سالخورده" به پایان رسید.

تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر به ترتیب میزبان نمایش های "افرا" بهرام بیضایی و "ملاقات بانوی ‏سالخورده" حمید سمندریان شدند و مخاطبان بسیاری را بعد از ماه ها به سمت صحنه های تئاتر آوردند. اجرای ‏این دو نمایش و حضور این دو استاد بزرگ تئاتر بعد از سال ها دوری باعث شد تا نگاه بسیاری از مخاطبان ‏تئاتری که مدت ها بود در سالن های نمایش حاضر نشده بودند به این حوزه هنر جلب شود.

البته در این بین جای خالی خیلی از کارگردان های خلاق هنری هنوز خالی بود. ولی حضور بیضایی و ‏سمندریان این نوید را می داد که پای بزرگان و خلاقان عرصه تئاتر به صحنه های هنری باز شده است.

عملکرد سانسور و حذفی که باعث می شد اساتید و حرفه ای های تئاتر که برای عموم شناخته شده هستند حاضر ‏نشوند نمایش های خود را روی صحنه بیاورند موضوعی بود که باعث آزار ذهنی اکثر علاقمندان و خانواده تئاتر ‏بود. ولی اجرای "افرا" و "ملاقات بانوی سالخورده" نقطه امیدی در این جریان شد.

a

 

 سال 86 تئاتر با خاطره اجرای بیضایی و سمندریان در حال سپری شدن است ولی وقتی هر کدام از این اجراها که ‏به پایان می رسید این سؤال برایمان به وجود می آمد که آیا سال 87 نیز نظیر آنها را روی صحنه تئاتر خواهیم ‏دید؟

آیا سال 87 می تواند سال حضور چشمگیر کارگردان هایی باشد که در تئاتر حرفی برای گفتن دارند و باعث ‏می شوند که تماشاگر و علاقمند به تئاتر به صورت گسترده در سالن های تئاتری حاضر شود؟ این واقعیت را نمی ‏توان نادیده گرفت که اسم های شناخته شده و بزرگ می تواند باعث ارتباط هر چه بیشتر مخاطب با تئاتر باشد.

به امید اینکه دیگر در سال 87 به مانند سال 86 حرفی از نبود کارگردانان بزرگ تئاتر به دلایل مختلف نباشیم ‏زیرا هر کدام از این هنرمندان خود علاقمند به حضور در صحنه های نمایش هستند و سالیان درازی از عمر خود ‏را صرف این هنر نموده اند.

 

x


نویسنده: علی شیرازی(دوشنبه 86/12/27 :: ساعت 1:53 صبح)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ