سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 16395 | بازدیدهای امروز: 1| بازدیدهای دیروز: 14
درباره خودم

سمور خشک
مدیر وبلاگ : علی شیرازی[37]
نویسندگان وبلاگ :
صادق
صادق (@)[3]


وبلاگی برای هنر دوستان و هنرمندان
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
مطالب قبلی
لینک های دوستان
اشتراک
 
یاهو

 
بعضی نمایش ها برای دیده نشدن اجرا می شوند


محمود استاد محمد کارگردان نمایش "تهرن" که در سالن قشقایی اجرا می شود معتقد است بعضی نمایش ها در ‏وضعیت کنونی تئاتر به روی صحنه می روند تا دیده نشوند و این کاری حساب شده است که در قبال برخی کارها ‏انجام می شود.

به گزارش سایت تئاترما، استاد محمد در نشست مطبوعاتی نمایش "تهرن" که روز یکشنبه 12 اسفند در سالن ‏کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، درباره تبدیل سالن شماره دو تئاتر به سالن کنفرانس گفت: "تعطیل شدن ‏سالن تئاتر در این جامعه تئاتری برای من زیاد اسف انگیز نیست. از این سالن ها یکی هم کمتر به جایی برنمی ‏خورد. مگر آنهایی که هستند چه گلی به سر می زنند که حال برای این یکی مرثیه بخوانیم."

وی درباره انگیزه نگارش نمایشنامه "تهرن" گفت: "وقتی نمایش "دیوان تئاترال" هنوز به پایان نرسیده بود به ‏خاطر رفتارهای غیر هنرمندانه مرکز هنرهای نمایشی، مطبوعات و هم صنف های خودم بسیار خسته شدم و ‏تصمیم گرفتم که دیگر کار نکنم. از سال 80 نتوانستم کار کنم و در این میان چیزهایی نوشتم. بسیاری از نوشته ها ‏را به خود بدهکارم چه طرح هایی که داشتم و ننوشتم و چه کارهایی که می توانستم در ادبیات مهاجرت زمانی که ‏خارج از کشور بودم بنویسیم و ننوشتم."

این نمایشنامه نویس با سابقه افزود: "یکی از بدهی من به خودم نمایشنامه "تهرن" بود که فکرش از سال 1350 ‏شکل گرفته بود. در نوشته های آن زمان من رد پای "تهرن" و "منتیل پا" را می توان یافت. در آن زمان قرار بود ‏حتی برای کارگردانی که در تلویزیون ملی آن زمان کار می کرد فیلمنامه ای در این باره بنویسم یا قرار بود برای ‏یک قسمت از سریالی که عباس جوانمرد در آن زمان کار می کرد داستانی در این رابطه بنویسم. در این اواخرنیز ‏خود حس تهرن بودن می کردم. به همین دلیل دوباره این فکر را دست گرفتم و با مشروطه خیلی آگاهانه آن را ‏تلفیق کردم تا این طرح بوجود آمد."

استاد محمد با اشاره به این که مشروطه نیز توسط دولت پهلوی تهرن شد درباره تأثیر از منابع مختلف جهت ‏نگارش "تهرن" یادآور شد: "در دهه بیست شمسی تئاتر به رشد و شکوفایی رسیده بود و به همین خاطر ساواک ‏در یکی از برنامه های اصلی خود می خواست انتقام سلطنت را از نمایشگران ضد سلطنت بگیرد. سال 49 آتلیه ‏تئاتر بیژن مفید دچار یک بحران شد. برای چندمین سال "شهر قصه" را روی صحنه داشتیم که بین من و مفید در ‏رابطه معلم و شاگردی اختلافی پیش آمد و من تهران را ترک کرده و بندرعباس که تبعیدگاه مجرمان جنایی آن ‏زمان بود رفتم."

وی ادامه داد: "در بندر با گروهی از شاگردان حسین احمدی نسب آشنا شدم و با آنها نمایشنامه "ریل" اثر محمود ‏دولت آبادی را در سینمای تابستانی آن شهر اجرا کردیم. بعد از آن در بندر ماندم و همان دوران بود که با فرهنگ ‏زار و زندگی اهل هوا آشنا شدم. کتاب "اهل هوا" اثر غلامحسین ساعدی نیز به عنوان یک تحقیق بسیار روی من ‏تأثیرگذار بود. افسانه غول های دریایی، جن ها و غیره همیشه ذهن من را مشغول خود کرده بود و در کارهای ‏دوره جوانیم این ذهنیت مشخص بود. من از آیین زار و موسیقی آن متنفر بودم زیرا در جامعه ای قبیله ای و ‏کوچک بابازار به یک قدرت زورگو و دیکتاتور تبدیل شده بود و هر کاری که می خواست انجام می داد."

این کارگردان تئاتر درباره فاصله زمانی طولانی برای به روی صحنه آوردن کارهای خود توضیح داد: "وقتی ‏سال 77 به ایران بازگشتم و خواستم کار کنم نمایش "آخرین بازی" را به مدیریت وقت یعنی دکتر سلیمی و ‏معاونت ایشان مجید شریف خدایی ارائه دادم ولی چندین بار رد شد با اینکه متن هیچ مشکلی نداشت. به همراه اکبر ‏زنجانپور و رضا بابک بدون گرفتن مجوز شروع به تمرین در سالنی خصوصی کردیم و بعد کار را برای سلیمی ‏و شریف خدایی اجرا کردیم که قبول شد ولی قراردادی که با من بسته شد به مبلغ سه میلیون تومان بود که حتی در ‏آن زمان نسبت به باقی گروه ها بسیار کمتر بود."

استاد محمد در ادامه این سخنان گفت: "با این موضوع کنار آمدم ولی بر سر کار "دیوان تئاترال" که با تعداد ‏بالایی بازیگر سالن قشقایی را برای اجرا به من دادند و حتی به خاطر یک اجرا کمتر من را چند میلیون تومان ‏جریمه نمودند. این نوع رفتار وقتی پشت سر هم رخ می دهد دیگر اتفاقی نیست. کسی هرگز بعد از سال 80 از من ‏نپرسید که چرا کار نمی کنم. با اصرار اصغر دشتی و مهسا دهقانی پور تهرن را برای جشنواره فجر امسال ارائه ‏دادم و سالن تمرین را نیز خودم تهیه نمودم و در آن شرکت کردم. و حال نیز که نمایش را اجرای عمومی می ‏کنیم."

وی تصریح کرد: "در جامعه تئاتری که ما کار می کنیم بعضی نمایش ها باید روی صحنه بروند تا دیده نشوند و ‏این کار به صورت حساب شده انجام می شود. چطور می شود که به لحاظ سابقه کار، تجربه یک کارگردان حرفه ‏ای و یک کارگردان آماتور در یک سطح به لحاظ امکانات و بودجه قرار بگیرند. صحبت بر سر شأن تئاتر است."

وی درباره مشخص نبودن موضوع تهرن شدن مشروطه در نمایش و تحت تأثیر قرار گرفتن آن توسط آیین زار در ‏کل نمایش اظهار داشت: "روی نمایشنامه "تهرن" برای چاپ شدن بیشتر کار خواهم کرد. در اجرا به خیلی چیزها ‏پی بردم و ضعف های نمایشنامه را قبول دارم زیرا کار می توانست شکفته تر و شاخص تر باشد. برایم مهم بود ‏که کار زبان سیاسی پیدا نکرده و به سمت شعار نرود. اما این اجرا هر چه هست و اگر اعتباری دارد اعتبار ‏بازیگر است و نه متن. بازیگرانی نظیر اصغر همت، هدا ناصح، خسرو احمدی و تمامی اعضا و بازیگران گروه ‏که در کلیت نمایش تأثیر گذاشتند و من از آنها متشکرم."

اصغر همت ایفاگر نقش ملک دیوان در این نمایش در ادامه اظهار داشت: "نقشی که بازی می کنیم مسأله مهمی ‏نیست. من حدود سه سال به عنوان نماینده خانه تئاتر حضور داشتم و تا این لحظه شاهد حتک حرمت نبودم اما حالا ‏می شنوم که برخوردهای نامناسبی می شود که من را نیز ناراحت می کند. ما منتقدانی داریم که بیشتر برای مرکز ‏هنرهای نمایشی کار می کنند تا برای تئاتر. ما هنرمندان و تئاتر نیازمند حمایت خودمان از خود و منتقدانی هستیم ‏که خود از جامعه تئاتری هستند. نباید تیشه به ریشه تئاتر بزنیم."

این بازیگر سینما و تئاتر تصریح کرد: "اختصاص سالن قشقایی به اجرای "تهرن" حرکت مناسبی نبود زیرا برای ‏این حجم کار و تعداد بازیگر بسیار نامناسب است. در حالیکه اگر قرار بود امیر دژاکام با تعداد بازیگر کمتر ‏سالنی را انتخاب کند قشقایی برای وی بهتر بود. متأسفانه این برمی گردد به رابطه و رابطه ها به تئاتر نیمه جان ‏ما نه تنها کمکی نمی کند بلکه آن را خراب تر نیز می کند. در تئاتر باید ضابطه ها را رعایت کنیم و تئاتر را ‏ضابطه مند کنیم."

هدا ناصح نیز در ادامه این نشست درباره نقش خود گفت: "این کار برای من متفاوت بود و وقتی پیشنهاد بازی در ‏آن به من داده شد خیلی مشتاق بودم زیرا برای من که بیشتر کارهای تجربی کرده بودم کار در کنار بزرگانی نظیر ‏محمود استاد محمد و اصغر همت برایم ارزشمند بود. نقش خورشید هم در طی اجرا هنوز برای من هیجان انگیز ‏است و هر شب برای من جای بازی زیادی دارد. نقشم را خیلی دوست دارم و دوست ندارم کوچکترین لحظه ‏نمایش را از دست بدهم."

نمایش "تهرن" نوشته و کار محمود استاد محمد همه روزه غیر از روزهای شنبه ساعت 19:30 در تالار قشقایی ‏به روی صحنه می رود.‏
تهرون


نویسنده: علی شیرازی(پنج شنبه 86/12/16 :: ساعت 1:38 صبح)

لیست کل یادداشت های این وبلاگ